Цигун: Чотири етапи цигун-гарту

Цигун-гарт є тренування, пов'язану головним чином з відтворюючої, життєвої і духовної енергіями, її можна розділити на чотири етапи: «збирати слину і утворювати відтворює енергію», «тренувати яка б відтворювала, перетворювати в життєву», «тренувати життєву, перетворювати в духовну »,« тренувати духовну енергію і повертати її в порожнечу ». «Тренування» або «плавка» в символах даоської алхімії - як би ректифікації переплав, очищення. Як відомо, для саморегуляції, розвитку здатності керувати функціями організму очищення - найперше завдання. Даоси пропонують свою методику поетапної очищення. Однак не можна забувати, що бажаючим далеко просунутися на цьому шляху необхідно також гармонізувати харчування і, на що автор детально вказував, етичні принципи поведінки.

"Збирати слину і утворювати відтворює енергію» - перший крок в цигун-загартуванню. Під час тренування може з'явитися багато «ротової води» (слини). Потрібно проковтнути її, розділивши на три частини, і подумки провести в нижнє поле пігулки, це «повернення в пігулку яшмової рідини ».« Слинна рідина »(цзин) - звичайна людська слина (мається на увазі не фізичний об'єкт, а його енергетична основа, як і в інших випадках (наприклад, внутрішні органи, повітря)). Перший склад в цьому терміні , «слина», за своїми якостями рідка і чиста, витрати ся по м'язах і шкірі, фібри шкіри, зігріваючи і живлячи м'язи, змащуючи шкіру. Другий склад, «рідина», за своїми якостями густа і каламутна, розходиться по суглобах, головному і кістковому мозку, БАТ і порожнинах, змащуючи суглоби, даючи мозку, змочуючи вуха, очі, рот, ніс та ін. Вона - «слинна рідина» або «слина і рідина» (по-китайськи одне і те ж, коли пишуть два слова поспіль, перше може служити визначенням до другого) утворюється з вступників води і злаків, які проходять шлунок, товсту і тонку кишки, сечовий міхур, три обігрівача і один е внутрішні органи, спільно на неї впливають і її перетворюють. Цигун-гарт дозволяє збільшити кількість слинної рідини, що говорить про регулюючому впливі цигуна на ці органи. Пройшовши через середній обігрівач, слинна рідина може трансформуватися в кров'яну рідина. Після певного періоду загартування кількість кров'яної рідини (крові) - у тренується збільшується і на обличчі може з'явитися рум'янець.

«Тренування що відтворює енергії і перетворення її в життєву" - це поглиблення бази, досягнутої на попередньому етапі. Ефект роботи тут полягає в основному в лікуванні хвороб і оздоровлення. Життєва енергія служить рушійною силою. Тільки при її достатності можуть бути прохідними канали, відкриватися точки, інтенсифікуватиметься кровообіг, зміцнюватися функції метаболізму, тільки так можна підтримувати нормальний рух життя, відновлювати або зберігати здоров'я в тілі. Коли в цигуне говорять про перетворення сприймали роізводящей енергії в життєву (цзин в ци), то під «ци» мають на увазі головним чином «початкову» (або «справжню») ци. «Початкова» ци в процесі підтримки життя постійно витрачається, але і постійно поповнюється за рахунок тонкої життєвої енергії води і злаків. «Початкову» ци ще називають «правильної» (чженци). «Правильна» життєва енергія може протидіяти «збоченій» енергії (сеці). «правильною» життєвої енергії достатньо - тіло здорове. Китайська медицина вважає: «Ци - головнокомандувач для крові, ци проходить - кров проходить, ци загальмовується - кров застоюється». Шляхом цигун-тренування життєва енергія (ци) отримує поповнення і розходиться по всьому тілу. Поступаючи повсюдно, вона стимулює кровообіг і попереджає захворювання.

У період тренувальної роботи дуже важливо захищати і збирати відтворює енергію, особливо хворим, їм на це слід звернути особливу увагу. «Сто днів будують фундамент, тисячу днів працюють». Ми вимагаємо, щоб початківці працювати над собою витратили 100 днів на створення фундаменту (100-денний заборона сексуальних бажань), хворі повинні відновити статеве життя лише після одужання, інакше це погано позначиться на лікуванні аж до рецидивів і погіршення стану.

У період тренувальної роботи зміни настрою також можуть вплинути на діяльність життєвої енергії. У книзі «Прості питання», в розділі «Про піднімається болю» говориться: «Гнів - ци піднімається, радість - ци сповільнюється, печаль - ци знищується, страх - ци падає, холод - ци збирається, спека - ци розсіюється, переляк - ци плутається, втома - ци виснажується, роздуми - ци зв'язується ». Вплив настрою на ефективність роботи вкрай велике, аж до спотворень (безліч спотворень можна віднести до «семи емоціям»). Під час занять необхідно зберігати радісне, спокійний настрій.

«Тренуючи життєву енергію, перетворювати її в духовну» і «тренуючи духовну енергію, повертати її в порожнечу» - середня і вища щаблі в цигун-загартуванню. Духовну енергію поділяють на «початкову» (Юаньшень) і «Пізнай» духовну енергію (Шишен). Вони спираються один на одного і взаімопротівопоставляются. У людини з 3 років до дорослішання розвивається «познающая» духовна енергія, а «споконвічна» духовна енергія поступово відкидається і відривається. «Тренуванням життєвої енергії і перетворенням її в духовну» якраз нормалізують і пускають у хід приховано існуючі функції, щоб вони грали властиву їм роль. У «Трактаті про зародковому диханні» ( «Тай сі цзин») сказано: «Ци входить в тіло заради його життя; шень йде, залишаючи форму, заради її смерті; пізнавши шень, можна довго жити; твердо зберігають порожнечу і небуття, тим самим вигодовуючи шень і ци; шень йде - ци йде, Шень зупиняється - ци зупиняється; якщо хочуть довго жити - шень і ци взаімопереліваются ».

У цигун-тренуванні гарт духовної енергії має дві основні сторони: перша - вирощування духовної енергії, друга - її тренування (гарт свідомості людини).

Метод вирощування духовної енергії полягає в основному в збереженні свідомості всередині, заспокоєнні серця (душі), закриванні очей. Сюй Чуньпу в книзі «Узагальнення давньої і сучасної медицини» ( «Гу цзинь і тун») говорив: «Форма - ци життя, серце - господар форми, Шень - багатство серця. Тому шень в спокої - і серце в гармонії, серце в гармонії - і форма досконало, Шень неспокійна - і серце в розгулі, серце в розгулі - форма ранится. Щоб удосконалювати свою форму, спочатку призводять шень в природний стан, т. К. Якщо шень вирощується в злагоді і гармонії, тоді (настає) власне внутрішнє заспокоєння; якщо чистота і порожнеча з'єднується з серцем і шень, тоді вони не спокушаються зовнішнім. Шень в злагоді, серце в чистоті - і форма не знає втоми ».

Крім того, в розділі «Справжня теорія верхнього стародавнього неба» книги «Прості питання» сказано: «Для знаючих Шлях Інь-Ян є законом, згоду - в ворожіннях і прогнозах, бажання їжі і пиття має ритм, піднімання і сидіння мають сталість (т . Е. вставати вранці і працювати потрібно в постійне час), не слід нерозважливо працювати-працювати - тоді зможеш поєднати форму і шень і виснажити до кінця свої дні і роки »(ті, хто живе неправильно, не доживають до кінця свого терміну). Тільки так, вирощуючи духовну енергію, зберігаючи її, можна привести до спокою шень, хунь, по, і, чжи, і тільки тоді можна з'єднати в гармонію п'ять щільних органів, відрегулювати їх функції, щоб вони нормально виконували своє призначення.

«Тренування духовної енергії» здійснюється шляхом певної гарту мислення з метою здійснення бажань по волі серця. Під час загартування потрібно домагатися, щоб «думка вела рух форми, ци слідувала за ходом думки, думка, ци і форма об'єднувалися».

В цілому відтворює, життєва і духовна енергія являє собою корінь і основу життєдіяльності тіла людини, головний об'єкт цигун-гарту. Між ними існують відносини взаємопородження і взаімоопіранія. Тільки тоді, коли відтворює енергія в повноті, життєва в достатності, духовна також досконала і можна домогтися вигнання хвороб, оздоровлення тіла, продовження життя і довголіття. Для малопідготованих читачів автор коротко розповів про початки роботи з відтворюючої, життєвої і духовної енергіями (цзин, ци, шень), не торкнувшись вищого етапу - «повернення в порожнечу». Кілька слів про це буде сказано нижче.

Китайський цигун: стиль «ширяє журавель» і інь - ян, «п'ять стихій» китайської медицини

Цигун - дорогоцінний культурну спадщину Китаю, невіддільна частина китайської медицини, в історії її розвитку цигун залишив незгладимий слід. Багато теорії китайської медицини, такі як теорія поздовжніх і поперечних каналів, теорія інь - ян і «п'яти стихій», теорія відповідності лікарських речовин каналах і інші, були виявлені і узагальнені на цигун-тренуваннях при активізації прихованих можливостей людського тіла. Ці теорії в свою чергу керували практикою і розвитком цигун.

Нині деякі медичні працівники відкидають теорію китайської медицини, не визнають існування каналів. Вони розрізали тіло, вивчили його з мільйонним збільшенням за допомогою електронного мікроскопа і, не знайшовши каналів, зробили висновок: сучасна медицина і природні науки, які отримали такий розвиток, не можуть виявити ніяких каналів, як же древні в їх примітивних умовах могли їх виявити? На яких засадах? - І відкинули існування каналів.

Так чи існують, врешті-решт, канали? Якщо звернутися до займаються цигун, то існування каналів виявити нескладно. Чимало нічого не знають про китайську медицину людей шляхом тренувальної роботи порушили свої приховано існуючі функції і в підсумку вони малюють схему проходження поздовжніх і поперечних каналів, виявлених ними в якості відчутних шляхів проходження ци. Ми вважаємо, що канали можуть бути виявлені і остаточно уточнені після того, як в тілі ініційовані приховані можливості.

Як були виявлені інь і ян, що відносяться до «вченню про інь - ян» китайської медицини? Чому збігаються інь і ян, про які говорили древні, з інь - ян, виявленими в наш час шляхом аналізу електромагнітних сигналів? Після того як в тілі людини порушуються приховані можливості, відповідь на це питання стає зрозумілим сам собою. Хіба багато хто не відчувають ян-ци і інь-ци? Отже, «вчення про інь - ян» також спирається на відчуття, що виникають після ініціації прихованих можливостей.

Те ж можна сказати щодо «п'яти стихій». Є ще «теорія про відповідність лікарських речовин каналах» - хіба вона виникла не таким же шляхом? Чимало тренуються, проходячи після тренування серед трав або по лісистій місцевості, відразу ж можуть відчути, що така-то трава або дерево відноситься до такого-то каналу, досягає такого-то внутрішнього органу, а інша трава або дерево відноситься до іншого каналу, досягає іншого внутрішнього органу. Хіба дослідники, обробивши ці дані, не прийшли до «теорії відповідності лікарських речовин каналах»? Не впізнали в принципі, які ліки лікує яку хворобу? Розповідати людині з нерозвиненими «прихованими можливостями» про подібні методи все одно що пояснювати сліпому, якого кольору молоко. Між іншим, Ромен Роллан у своїй історичній повісті «Месмер» описує послідовників Месмера, які приводили в аптеку ясновидця (тобто людини з розвиненими прихованими функціями зору), зав'язували йому очі і просили знайти потрібне для даного хворого ліки.

В давнину багато лікарі діагностували і лікували, також спираючись на приховані можливості; це Бянь Цяо, Хуа То, Сунь Симяо.

Згідно «Історичним записок» ( «Шицзи») Бянь Цяо - людина з Бохая (нині повіт Женьцю провінції Хебей), його прізвище Цинь, ім'я Юежень. Стародавні імена завжди осмислені. Бянь Цяо означає Плоска Сорока. Якщо у нас сорока на хвості приносить новини, то у китайців сорока провісник щастя. Прізвище Цинь княжа, існували князівства Цинь і навіть імперія Цинь Шихуана. Юежень означає В'єтнамець. Однак племена Юе жили в районі річки Янцзи, тоді як Бянь Цяо северянин. В молоді роки він осягав таємні сторони медичного мистецтва, навчаючись у Чан Саньцзюна, і міг бачити речі, що знаходяться за стіною. Спираючись на цю здатність, він міг чітко визначити місцезнаходження патологічних змін у внутрішніх органах. Бянь Цяо їздив по різних країнах (князівств), де займався медичною практикою.

Одного разу, прибувши в князівство Го, він почув, що помер спадкоємець престолу. Бянь Цяо тут же відправився до палацу і запитав у сина середньої наложниці, який захоплюється приготуванням ліків: «Від якої хвороби помер спадкоємець? В який час помер? »Той відповів:« У спадкоємця ци і кров були не відрегульовані, ходили безладно, і помер несподівано, коли співали півні, з тих пір не минуло й половини дня ». Бянь Цяо сказав: «Я можу повернути до життя спадкоємця престолу». Син здивувався і злякався: «Ти мене не обманюєш?» Бянь Цяо відповів: «Я, Цинь Юежень, лечу не так, як інші. Мені не потрібно мацати пульс, немає необхідності з'ясовувати стан, досить знати, де перебуває хворобливих змін, і якщо мені не віриш, то Увійди, і побач: вуха спадкоємця чують звуки, ніздрі тремтять, поторкай його ноги і відразу побачиш, що иньская (внутрішня) частина все ще тепла ». Той вислухав, відразу відправився до палацу і розповів про подію князю Го.

Князь зі сльозами прийняв Бянь Цяо і сказав: «Ось вчитель прийшов, і мій син зможе повернутися до життя. Ви врятуєте мого сина, і це буде рівноцінно порятунку нашої країни ». Потім Бянь Цяо дійсно повернув до життя спадкоємця престолу. Фактично у спадкоємця справжня смерть не настала, а було те, що ми тепер називаємо шоком.

Прийшов Бянь Цяо в князівство Ци, і князь Хуань (Войовничий) залишив його у себе. Одного разу Бянь Цяо з'явився на аудієнцію і сказав князю: «Ви захворіли, хвороба знаходиться в шкірі, і якщо швидко не вилікувати, то може бути ускладнення». Князь заперечив: «Ні у мене хвороби». Бянь Цяо пішов, а князь сказав оточуючим: «Цей лікар прагне лише власної вигоди: звертається до тих, у кого немає хвороб, щоб показати свої здібності, домагаючись слави і доходів». Через 5 днів Бянь Цяо знову побачився з князем і сказав: «Ваша хвороба в кровоносних судинах, і якщо швидко не вилікувати, то можуть бути ще більші ускладнення». Князь без радості відповів: «Я не хворий». Минуло ще 5 днів, Бянь Цяо прийшов побачити князя і сказав: «Ваша хвороба вже в шлунку і кишках, не лікувати - може стати ще серйозніше». Князь видав ні звуку. Коли Бянь Цяо пішов, йому стало дуже весело. Ще через 5 днів Бянь Цяо знову прийшов побачити князя, тільки глянув і, нічого не кажучи, пішов. Князь послав людей з'ясувати причину, і Бянь Цяо їм сказав: «Його хвороба вже досягла мозку кісток, лікування немає». Через 5 днів князь занедужав, послав за Бянь Цяо, але той вже був далеко, і князь незабаром помер. Тут ми бачимо етапи проникнення хвороби всередину - від шкіри до мозку кісток.

На що ж спирався Бянь Цяо, діагностуючи хвороба? Якраз на приховані можливості. У давнину знамениті медики завжди звертали серйозну увагу цигун-загартуванню. Згідно «опису трьох царств» ( «Сань го чжі»), Хуа То говорив: «Людина постійно рухається, але не може переходити межу. Рух сприяє переварюванню їжі і засвоєнню її, прохідності каналів і невиникнення хвороб. Стародавні відлюдники використовували методи даоинь, наслідуючи рухам ведмедя, який залазить на дерево і повисає на гілці; наслідуючи рухам сови, у якій тіло нерухомо, а голова повертається, озираючись назад, - щоб розтягнути поперек, привести в рух суглоби всього тіла, домагаючись довголіття. У мене є один спосіб, називається «гри п'яти тварин» - «Ігри п'яти тварин» ( «У цинь сі») Хуа То (приблизно 141-208 рр.) До нас не дійшли. Пізніше їх придумали знову. Це танці тигра, оленя, ведмедя, мавпи, птаха - теж дозволяє позбутися від хвороб і оздоровити тіло, продовжувати роки, сприяючи довголіття ».

Звідси можна бачити, що багато теорій китайської медицини виникли і узагальнені в результаті занять цигун. Чому ж у деяких нинішніх вітчизняних медиків, що займаються китайською медициною, ряд теоретичних досліджень не дає результату, пояснення відсутні? Вони не займаються цигун, приховані можливості у них не ініціюються, тому ми говоримо: хочеш продовжувати і розвивати вітчизняну медицину - найкраще позайматися цигун-тренуванням.

Якщо ми хочемо сьогодні як слід пізнати цигун, виявити принципи його лікувальної дії, розкрити таємниці в науці про життя людини, то необхідно проводити дослідження, поєднуючи цигун з теорією китайської медицини.

Візьмемо як приклад лише «журавлину роботу» і подивимося зв'язок цигуна з теорією інь - ян «п'яти стихій».

Китайський цигун, стиль «ширяє журавель» базується на основних теоріях китайської медицини, в першу чергу на керівних принципах теорії каналів, він складений з використанням переваг навчань різних шкіл, залученням деяких древніх і сучасних методів роботи над собою. Принципи лікування хвороб відповідно до цього комплексом пояснюються теорією китайської медицини, підходом вчення про інь і ян.

Це вчення вважає, що інь-ян схоплюють все феномени і предмети; безперервний розвиток феноменів і предметів - результат безперервного руху інь-ян. Такий закон природи, що охоплює всі. Інь-ян - причина виникнення змін, джерело виникнення і зникнення феноменів і предметів.

Інь і ян являють собою дві сторони феномена або предмета, які завжди розглядаються дуалистично. Отже, інь і ян в свою чергу можна розділити на інь і ян. Як сказано в книзі «Прості питання», в розділі «Про справжні промовах з золотого шафи»: «З ранку до середини дня - ян дня (доби), ян в ян; від середини дня до вечора - ян дня, інь в ян; від «закривання ночі» (вечори) до «крику півня» (ранку) - інь дня, інь в інь; від «крику півня» до ранку - інь дня, ян в інь. Звертаючись до людини, згідно з цією теорією, в тому ж джерелі знаходимо: «Спина - ян, ян в ян, серце; спина - ян, інь в ян, легкі; живіт - інь, інь в інь, нирки; живіт - інь, ян в інь, печінку; живіт - інь, інь досягає інь, селезінка ». Ця теорія використовується в медицині, вона дозволяє пояснити складнощі, що існують в фізіології і патології.

Загальний корпус інь-ян розділяється на чотири частини: взаємні коріння інь-ян, падіння і зростання інь-ян, рівновагу інь-ян і перетворення інь-ян.

Взаємні коріння інь-ян - це коли інь-ян один на одного спираються, т. Е. Два різних за характером властивості все ж неодмінно пов'язані один з одним. Дві сторони, інь і ян, кожна спирається на іншу, і не будь інь, не можна було б говорити про ян, а не будь ян, не можна було б говорити про інь. У зв'язку з цим стародавні вказували: «Сирота-інь не вродила, самотній ян не росте». Отже, ця пара, інь і ян, існує, спираючись один на одного і взаємодіючи один з одним.

Падіння і зростання інь-ян говорять про те, що ці дві сторони знаходяться не в статичному стані, а в безперервному русі, а саме «ян росте - інь падає, інь зростає - ян падає». Звернемося до фізіології людини. Коли орган виконує різноманітні функції, він неодмінно витрачає певну кількість поживних речовин - ян росте, інь падає. Для переробки різних поживних речовин також потрібно витратити певну кількість енергії - інь зростає, ян падає. Таке взаємовідношення інь - ян - неодмінна умова розвитку організму людини, оскільки їх зростання і падіння грають активну стимулюючу роль.

У процесі безперервного зростання і падіння, руху і зміни необхідно підтримувати баланс. Якщо ця рівновага порушується, тоді виникають хворобливі зміни. Отже, не можна, щоб ян занадто ставав усе більшим, але не можна, щоб і занадто височіла інь.

Дві сторони, інь і ян, в певних умовах можуть переходити один в одного. У давнину вважали: інь і ян при ненормальному розвитку до граничної точки неодмінно звертаються в свою протилежну сторону. Так, в книзі «Прості питання», в «Великої теорії який має явищ інь - ян» написано: «важчає інь - обов'язковий ян, важчає ян - обов'язкова інь», т. Е. Використання речі до межі обов'язково веде до зворотного.

Базова теорія нашої гімнастики - також діалектика інь-ян. Людина захворює тому, що рівновага інь-ян порушується. Отже, основна проблема, яка потребує вирішення, - відрегулювати рівновагу інь-ян. Цей момент чітко проявляється в методах роботи. Так, в першій частині ( «Гармонійне єднання шести сторін») штовхають руками вперед, назад, вліво, вправо (спереду ян, ззаду інь, зліва ян, праворуч інь). Такі руху, як «з'єднання з небом і єднання ян» і «з'єднання з землею і єднання інь», якраз роблять акцент на регулюванні балансу інь-ян. Звичайно, ці рухи також важливі і для прохідності поздовжніх і активізації поперечних каналів; про це сказано нижче.

Деякі вважають, що вчинення рухів - витрата енергії і потрібно займатися статичної роботою, щоб не витрачати енергію, і до того ж можна отримати ци. Такий підхід також не можна назвати неправильним. Кожен знає, що «життя - в русі», як раз тільки такі рухи можуть прискорити обмін речовин в організмі, зіграти саморегулюючу роль, а також привести до падіння і зростання інь-ян, їх переходах і балансу. Однак руху не без упину, вони повинні включати і статичну сторону і тільки завдяки такому поєднанню динаміки і статики організм може зберігати нормальні фізіологічні функції. На заняттях цигун можна тренуватися весь день безперервно заради прискорення вилучення хвороби - так можна дійти до межі, який обов'язково призведе до зворотного. Ми повинні правильно розподіляти час тренувань і відпочинку для кожного дня.

Інь-ян для цигун також відображає проблему часу. Стародавні затвердили час тренувань - завжди в шість янських годин: цзи, чоу, інь, мао, чень, си (в китайських добі 12 год, їх позначають дванадцятьма знаками так званих земних гілок, що приводяться автором). Перший знак, цзи, означає «дитина», з нього починають рахунок годин, а також місяців і років.

Інь з 3 до 5 год, мао з 5 до 7 год, чень з 7 до 9 год, си з 9 до 11 год і не займалися в иньские 6 ч: у, вей, Шень, ю, Сюй, хай (у з 11 до 13 год, вей з 13 до 15 год, шень з 15 до 17 год, ю з 17 до 19 год, сюй з 19 до 21 год, хай з 21 до 23 год). У давнину вважали, що протягом шести янських годин у зовнішньому середовищі ци жива, а протягом иньских - мертва. Вважали, що оскільки в годину дитини (годину цзи, з 23 до 1 год) народжується один ян (один ян - перший етап зростання ян, далі можуть бути 2 ян і 3 ян), заняття в цей час найбільш ефективні. У зв'язку з цим в давнину особливо говорили про «годині живого дитини» (існує відмінність між «годиною живого дитини», що належать до «роботи над життям» і до «роботи над природою»), в який можливо більш легке освоєння цигун. Крім того, в разі хвороби вважали, що при янських синдромі потрібно більше рухатися, більше розпускати, а при іньском синдромі - більше зберігати, більше дотримуватися спокою. У цій області потрібен конкретний аналіз, конкретне вирішення питання і не можна поспішати з висновками.

Розглядаючи зв'язок цигуна з теоріями інь-ян і п'яти стихій слід розібратися в зв'язках цигуна з щільними і порожніми внутрішніми органами. У китайській медицині це серце, печінка, селезінка, легені, нирки (5 щільних органів), товста кишка, тонка кишка, жовчний міхур, шлунок, сечовий міхур, три обігрівача (6 порожніх органів), а також чудово-незмінні порожнисті органи (діафрагма , головний мозок, кістковий мозок, кістки, судини, матка). Нижче коротко розглянуті тісні зв'язки «журавлиной роботи» з п'ятьма щільними органами.

серце

Стародавні медики вважали, що серце панує над духовною енергією (шень) і волею (чжи), над кровоносними судинами. Так звані шень і чжи увазі психічно-розумову діяльність. Відповідно до сучасних медичних уявленням, фактично мова йде про функції мозку, а саме про відображення об'єктивної реальності в головному мозку. Так звані кровоносні судини (сюемай) - це кров і судини, про яких ми тепер говоримо в зв'язку з функціями серця.

Судини - шляхи проходження крові. Кров може рухатися в судинах без відпочинку завдяки взаємодії серця, що приводить її в рух, з судинами, але серцю належить провідна роль. У книзі «Прості питання», в розділі «Про виникнення і становлення п'яти щільних органів» сказано: «Вся кров належить серцю». Там же, в розділі «Про паралічі», записано: «Серце панує над кров'ю і судинами», т. Е. Кров'ю і судинами всього тіла людини; все це управляється серцем. Виникнення і утворення крові, її джерело - це тонкі елементи води і злаків, перероблені селезінкою і шлунком. Оскільки серце - основний орган, який рухає кров, то сила і слабкість серця, повнота і недолік крові можуть впливати на стан харчування тіла, що може відображатися на кольорі особи і пульсі. У книзі «Прості питання», в розділі «Про явища в шести ланках щільних органів» сказано: «Його колір на обличчі, його наповнення в крові і судинах». Серце відкриває порожнини в мові, мова - паросток серця; він панує над промовою і розрізненням смаку. У книзі «Рухливість і нерухомість» ( «Лін Хен»), в розділі «Міра пульсу» записано: «Ци серця проходить через мову. Серце, з'єднуючись з мовою, може пізнати п'ять смаків »(смакових відчуттів). Отже, певні хворобливі зміни серця можуть відбитися на мові.

У цигун-загартуванню «журавлина робота» ведеться в основному шляхом концентрації свідомості, входження в спокій подумки, а розслаблення тілесно. Регулювання енергетичного поля людського тіла доходить до регулювання і підживлення серця і духу. Крім того, в динамічній роботі особлива увага приділяється рухам, що регулює функції серця, наприклад «розгортання крил», «спостереження неба», «з'єднання ци, введення в груди», «погляд по горизонталі», «розслаблення всього тіла зверху вниз». Ці руху скомпоновані головним чином для впливу на серце. Звичайно, окремі руху динамічної роботи НЕ компонуються цілеспрямовано тільки для одного якогось органу, між ними існують певні внутрішні зв'язки. Наприклад, такий рух, як «з'єднання ци, введення в груди», не тільки надає регулюючу дію на серце, воно ще сприятливо для легеневого дихання. Отже, не можна сказати, що вплив кожного руху відноситься до щільного або порожньому органу, впливає на нього, а на інші не впливає. Про розстановку рухів можна лише сказати, що кожне з них має своє певне призначення. Ефективність регулювання серця цигун-загартуванням можна побачити по обличчю і очам тренується, визначити по пульсу. Після певного періоду тренувань на обличчі з'являються рум'янець і блиск. При цьому пульс стає м'яким і сильним, як про це сказано в книзі «Прості питання», в розділі «Про явища в шести ланках щільних органів»: «Серце ... - його колір на обличчі, його наповнення в крові і судинах». Все це дозволяє бачити поліпшення функцій серця завдяки тренувальній роботі.

легкі

Легкі панують над ци (життєвої енергією), командують видих і вдих. У тому ж джерелі сказано: «Легкі - корінь ци». При династії Мін (1368-1644) Чжао Сянь-ке в книзі «Медична служба» ( «І Гуань») зробив подальші пояснення: «Під горлом - легкі, два листа прозорі, називаються кришка квітки, для прикривання всіх щільних органів, порожні, як бджолині стільники; внизу немає наскрізної порожнини, тому на вдиху наповнюються, на видиху порожніють. Видих і вдих - суть цього явища в відсутності порожнини. Чисте і брудне позмінно рухається, хутра та флейта - в людському тілі ». «Хутра і флейта» тут символізують поперемінні видихи і вдихи. У стародавніх матеріалах, що відносяться до цигун, дихання часто називають «м'яким вітром». Отже, шляхом дихальної гарту, що входить в тренувальну роботу, забирається чиста ци неба і землі і «випльовує» брудна ци внутрішніх органів. У книзі «Прості питання», в розділі «Справжня теорія верхнього стародавнього неба» йдеться про «видихах і вдихах чистої ци», під цим мається на увазі гарт дихання. Шляхом загартування дихання вдихають небесну ци і не тільки поповнюють справжню ци тіла, але оскільки «ци - командувач крові», «ци йде - і кров йде», отже, ци може ще більше стимулювати циркуляцію ци і крові у всьому тілі. Таким чином, ци і кров можуть проходити по всьому тілу, а 5 щільних і 6 порожніх органів, кінцівки і 100 кісток - отримують підживлення і цілющу силу. Оскільки легені панують над опусканням, а нирки панують над набором, в «Повній книзі Цзин Юе» ( «Цзин Юе цюань шу») сказано: «Легкі - господар ци, нирки - корінь ци».

В області дихання «журавлина робота» робить упор в основному на відкривання і закривання БАТ, на занурення ци в поле пігулки, а для дихальної гарту призначені такі рухи, як «заглиблення в землю, проходження в небо», «з'єднання ци, введення в груди »,« злам крил і викид назовні »,« введення ци в полі пігулки ». Ці рухи виконуються з підключенням свідомості.

Легкі панують також над шкірою і волоссям. «Шкіра і волосся» - узагальнюючий термін, їм позначають шкіру, потові залози, Пушкова волосся. Це те, що знаходиться на поверхні тіла і захищає його від впливу зовнішніх забруднень. У книзі «Прості питання», в розділі «Про виникнення і становлення п'яти щільних органів» сказано: «Шкіра єдина з легкими, її пишність - Пушкова волосся». Легкі панують над шкірою і волоссям, завдяки їх розповсюджує діяльності тонкі елементи води і злаків розносяться по всьому тілу, живлячи шкіру і волосся. У їх числі - захисна енергія, що поширюється до поверхні тіла. Вона зігріває і живить шкіру і волосся, регулює відкривання і закривання потових залоз, грає захисну роль для організму, протидіючи зовнішніх забруднень.

Таким чином, результат гарту дихання в цигуне можна виявити по поверхні шкіри людини. Після тренувальної роботи шкіра стає блискучою, гладкою, а також м'якої, а у схильних до застуди і закладеності носа зменшуються простудні явища.

Крім того, в процесі роботи дихання стає довшим, частота дихання зменшується до 4-5, 3-4 і навіть до 1-2 в хвилину, а деякі на якийсь період зовсім перестають дихати (тобто доходять до «капілярного дихання »). Все це нормальні явища. При досягненні високої ступені цигун-гарту можуть виникнути 9 видів дихання (детально описані вище), їх не потрібно домагатися, вони виникають природно в міру поглиблення тренувальної роботи. Отже, в загартуванні дихання цінується природність і неприпустимо форсування. Слід враховувати, що жорстка яке насильство, навпаки, призведе до розтрати істинної ці, а механізм ци закрутиться назад.

нирки

Нирки розташовані в поперековій ділянці зліва і справа, включають точку «ворота життя». Їх основні функції - мати і зберігати відтворює енергію, головувати над водою, над кістками, народжувати кістковий мозок (кістковий мозок проходить в головний мозок, його пишність - в випускання) і так далі. Тому про нирках говорять як про «джерелі життя», корені «колишнього неба». Чень Шидо в книзі «Таємні записки з кам'яної кімнати» # пов'язав вчення про рушійну силу з п'ятьма щільними і шістьма порожніми органами: «Серце отримує ворота життя - і світло духу набуває господаря, з'являється можливість користуватися речами; печінку отримує ворота життя - і думає думи; жовчний міхур отримує ворота життя - і рішуче перериває; шлунок отримує ворота життя - і може набувати; селезінка отримує ворота життя - і може передавати; легкі отримують ворота життя - і керують ланками; товста кишка отримує ворота життя - і веде передаючи; тонка кишка отримує ворота життя - і розподіляє перетворення; нирки отримують ворота життя - і створюють міцність; три обігрівача отримують ворота життя - і відкидають скверну; сечовий міхур отримує ворота життя - і збирає - зберігає ».

У цигун-загартуванню особлива увага приділяється роботі з початкової ци-нирок, т. Е. Загартуванню «воріт життя». Дана гімнастика також підсилює в динамічної своєї частини загартування нирок і «воріт життя». Наприклад, в таких рухах, як «проникнення ци в полі пігулки», «концентрація уваги на поле пігулки», «підтримування кистями« воріт життя »,« скручування поясниці »- посилюється регуляція нирок і« воріт життя ». Коли «ворота життя» і нирки зміцнюються, то п'ять щільних і шість порожніх органів можуть більш повно виконувати властиву їм роль, а за ними зміцнюються і поліпшуються всі якості організму. Оскільки в функцію нирок входить верховенство над кістками і породження кісткового мозку, то коли початкова ци нирок знаходиться в повноті, поповнюється і сила відтворює енергії, більш рухливим стає мислення, зміцнюється пам'ять, розкриваються сили розуму. Нирки, крім того, - «чиновник, який відповідає за міцність»: коли ци нирок в повноті, то зміцнюються суглоби і кістки, руху стають м'якими і рухливими, хода - легкою та швидкою. Це все - часто спостерігаються результати тренувальної роботи. Коли ци нирок перебуває в повноті і достатку, проходять хвороби кісток і зубів. Швидко настає поліпшення при захворюваннях шийних та інших хребців, кісткових шипах і проліферації кісткової маси. Крім того, якщо справжня ци виявилася в повноті і достатності, можуть виліковуватися такі хвороби, як серцебиття і безсоння, втрата сперми, нетримання сечі, викликані перериванням зв'язку між серцем і нирками.

Ще один момент. Слина, що з'являється під час тренування, може також поповнити інь нирок. Чи Нянье в книзі «Основи знань трактату про внутрішнє» ( «Ней цзин чжи яо) говорить:« Вода слини і нирок за походженням - одна сім'я ». Вона може зрошувати щільні і порожнисті органи, змочувати шкіру, заковтує і не випльовує, і коли вода нирок в повноті і розквіті, фарби не сохнуть, її вистачає для зниження вогню і харчування серця ... Чен Чжунлін в книзі «Сердечне осягнення медичного вчення» ( « і Сюе синь і ») вказував, що проковтування слинної рідини« служить неодмінним принципом, при цьому так звана справжня вода поповнює справжню інь і з'єднується з ци для взаємопідтримки ».

печінка

Печінка панує над прохідністю і закінченням, над зберіганням крові, над м'язами, її пишність в нігтях. Серед «п'яти стихій» печінку відноситься до вітру і дереву. З інших чотирьох щільних органів серце належить до «вогню», селезінка - до «грунті» ( «землі»), легкі - до «металу», нирки - до «воді». Вітер відноситься до «шести ци» зовнішнього характеру, також розподіляється по «п'яти стихіям», вітер любить вільно поширюватися і розсіюватися, «дерево» за характером ветвящееся і проникаюче, тому говорять «печінку любить гілки і поширюватися». У «Ліншуй», в «Главі про корінний шень» говориться: «Пустота ци печінки - страх, повнота - гнів». Через що гинуть або тривалих збуджень ци печінки буває неспокійна, втрачаються прохідність і витікання, може виникнути психічна пригніченість, меланхолія. Печінка панує над зберіганням крові, тому Ван Бін говорив: «Печінка зберігає кров, серце веде її, людина рухається - і тоді рух по всіх каналах, людина в спокої - і тоді кров повертається до зберігання в печінці». Печінка панує над сухожиллями, її пишність в нігтях, її відкрита порожнину в очах. У книзі «Прості питання», в розділі «Істина про ци, крові і формі» і в розділі «Про виникнення і становлення п'яти щільних органів» сказано: «Всі сухожилля пов'язані з суглобами». Сухожилля підкоряються печінки, і тільки коли кров печінки в повноті і різноманітті, сухожилля можуть отримувати зволоження і підживлення і, отже, зберігати нормальну рухливість. Крім того, там також сказано: «Сполучені з печінкою сухожилля, їх пишність в нігтях», звідси «нігті - залишок сухожиль». Кров в печінці в достатності - сухожилля міцні, сила значна, нігті міцні. Кров в печінці в порожнечі - сухожилля м'які, безсилі, нігті здебільшого тонкі і м'які і навіть легко ламаються. Відкрита порожнину печінки - очі, і в «Ліншуй», в розділі «Міра пульсу» сказано: «Ци печінки проходить в очі, печінку в гармонії - і очі можуть розрізняти п'ять кольорів». Отже, очі можуть володіти силою зору, джерело цього - підживлення з боку ци і крові печінки. У той же час очі - місце, де концентрується духовна енергія (шень), керована серцем. Про це сказано в «Ліншуй», в «Главі про великий наповненні». «Очі - посланці серця, житло шень», це також служить поясненням, що зв'язок очей з серцем вкрай тісний.

«У журавлиной роботі» в зв'язку з тим, що «печінку панує над прохідністю і закінченням», «любить гілки і поширюватися», спеціально розроблений «метод очищення печінки», головним чином для забезпечення прохідності і закінчення. Однак надлишок енергії печінки неприпустимий, оскільки «ці печінки в порожнечі - страх, в повноті - гнів». Крім того, «журавлина робота» також вимагає посилення морально-етичного виховання (робота над дао і Де) в період тренувань. Неприпустимі гнів, роздратованість, щоб ци печінки не здійнялася небажано і не вдарила в мозок, викликавши ушкодження через нечистоти розуму. Тренувальна робота вимагає розслаблення і входження в спокій, стійкого настрою. Так можна зробити ци печінки розслаблено-заспокоєної, що розповсюджується і тягнеться, не допустити небажаного подолання «грунту-селезінки». За схемою «п'яти стихій», «дерево-печінку» долає «грунт-селезінку» (якщо «дерево» в силі, а «грунт» відносно слабка). Також можна змусити самостійно опуститися вивищується ян печінки, і вогонь печінки опуститься сам. Отже, після тренувань можна відчути поліпшення настрою, заспокоєння почуттів.

«Журавлина робота» також приділяє велику увагу захисту очей, в цьому плані закаливающее дію надають такі рухи, як «дивитися обома очима по горизонталі», «дивитися всередину на поле пігулки», «розгортати крила» і «спостерігати небо», дивитися на точку «палац праці». Таким чином, отримують певний лікувальний вплив при короткозорості, глаукомі, далекозорості, іскри в очах через маразму.

селезінка

Селезінка панує над переробкою, включаючи переробку тонких елементів води і злаків і рідин. Говорячи про функції селезінки, їх часто об'єднують з шлунком. У давнину вважали селезінку і шлунок коренем подальшого неба і говорили: «є ци шлунка - життя, немає ци шлунка - смерть». Загартування селезінки і шлунку теж дуже важлива, досягається досить чіткий одночасний ефект. Так, все початківці помічають, що їдять більше, ніж раніше. Слід врахувати, що китайці в основному худорляві, як правило, не переїдають і не страждають ожирінням, тим болючіше ослаблені люди, маса тіла зростає. Це прояв принципу «селезінка панує над м'язами тіла». Страждають захворюваннями кишечника і шлунка може проносити кілька днів, так видаляються накопичилися за роки відходи. Це показник поліпшення функцій селезінки і шлунку. У книзі «Прості питання», в розділі «Про явища в шести ланках щільних органів» сказано: «Селезінка, шлунок, товста кишка, три обігрівача, сечовий міхур - основа складів і житниць ... можуть перетворювати відходи, змінювати смакові відчуття, а також вводити і виводити ». Отже, зміцнення функцій селезінки проявляється в комплексному поліпшенні переварювання їжі, поглинання і видалення.

Дана гімнастика складена на базі теорії китайської медицини, її зв'язку з інь-ян і «п'ятьма стихіями» ще вимагають тривалого поглибленого усвідомлення через практику, узагальнення та підвищення рівня майстерності.

Авторські права 2019 © Bolezni.net.ua | Усі права захищені.
При використанні матеріалів, посилання на сайт обов'язкове!
Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров'я.