Метод Бейтса. спогад

Відповідно до теорії, висунутої Бейтсом, існує тісний зв'язок між станом психіки і зором. Коли психіка розслаблена, зір людини нормально. «Фактом залишається те, стверджує Бейтс, що коли мозок відпочиває, ніщо не може втомити очі. Коли ж психіка знаходиться під напругою, ніщо не може дати очам відпочинку. Все, що дає відпочинок психіці, корисно і для очей. Напевно, кожен з нас помічав, що очі повільніше втомлюються, коли читаєш якусь цікаву книгу, на відміну від читання книги нудною або важкою для розуміння. Школяр може просидіти всю ніч безперервно, упиваючись романом і жодного разу не згадавши при цьому про свої очі. Але якщо він спробує просидіти всю ніч за своїми уроками, він дуже швидко виявить, що очі його сильно втомилися ». Коли мозок людини зайнятий спогадом, його психіка до деякої міри розслабляється. Чим краще спогад, тим глибше розслаблення і тим краще зір.

Якщо спогад недосконало, то недосконало і зір. У формі очного яблука тоді відбуваються небажані зміни воно стає або занадто довгим в передньо-задньої осі, або занадто коротким. Відповідно до цього з'являється міопія або гіперметропія. Зміни в формі очного яблука можуть носити і асиметричний характер. Тоді неминучий астигматизм. Крім того, нерівномірний напруга зовнішніх м'язів очей може призвести до виникнення косоокості. Виходячи з взаємозв'язку між спогадом і станом психіки і між станом психіки і станом очей, Бейтс приходить до висновку про те, що поліпшення спогади об'єктів може сприяти поліпшенню зору.

Друге важливе положення про зв'язок між пам'яттю і зором полягає в тому, що чим більше знаком людині об'єкт, тим краще враження і, отже, краще зір. Тому, коли людина дивиться на який-небудь знайомий об'єкт, очей до деякої міри розслабляється, так як йому немає необхідності приділяти велику увагу речам, про які мозок вже має уявлення. Відсутня інформація в таких випадку заповнюється мозком. Радянським фізіологом В. Д. Глезером було припущено, що обробка зорової інформації в корі головного мозку ведеться з використанням деяких принципів голографії.

Відомо, що навіть шматочок голограми дозволяє повністю відновити всю картину, яка була записана голографічним способом. Зазвичай цей факт не усвідомлюється людиною, але при бажанні можна помітити, наприклад, наскільки швидше ми читаємо знайомий нам шрифт і наскільки повільніше незнайомий. Саме тому в багатьох вправах на спогад букви і інші друковані знаки є кращими об'єктами для спогади.

Всі знають також, що знайомої людини ми дізнаємося видали. У той же час, риси обличчя незнайомих людей на цьому ж відстані, як правило, розгледіти не вдається. Дуже наочно характеризує зв'язок між знайомством людині об'єкта і його зором приклад з пред'явленням людині нової для нього картини. Ч. Л. Томсон розповідає на сторінках своєї книги про випадок, що стався з ним. Одного разу, будучи ще студентом, він спробував розгледіти всі дрібні деталі тварин і рослин, які були зображені в підручнику.

Проте, повідомляє Томсон, час від часу деякі деталі вислизали від його уваги, і він їх не помічав до тих пір, поки на них не вказував асистент професора, який вів заняття. Хоча це цілком природне явище, говорить Томсон, все ж не може не вразити, як окремий об'єкт ставав з цього моменту до подиву звичайним. Навіть швидкого погляду на окрему частинку зображення було тепер достатньо, щоб побачити всі необхідні деталі. Механізм зору став функціонувати набагато ефективніше. Мозок знав, що слід очікувати і негайно звертався до свого попереднього досвіду. Говорячи словами Томсона, він просто ближче познайомився з об'єктом своєї уваги. «Без ефективної системи спогади і впізнання, -пише Ч. Л. Томсон, зір серйозно порушується, незалежно від того, наскільки ефективні його механічні та оптичні складові».

Бейтс відзначав, що для кожної людини існують певний об'єкт або об'єкти, спогад яких дається йому найлегше. Такі об'єкти він назвав «оптимуму». У той же час існують об'єкти, уявлення яких домогтися дуже важко. Такі об'єкти називаються «песимум». Вам, по можливості, слід шукати перші і уникати останніх. Як об'єкт для спогади ви можете вибрати будь-який чорний об'єкт, який найлегше вдається згадати. Для художника це можуть бути чорні фарби, для ветеринара ЕРСТЕ чорної кішки і т. Д. О. Хакслі попереджає про те, що під час пальминга необхідно уникати фіксації уявного погляду на одній і тій же точці: «Під час спогади прошед епізодів слід уникати всього , що нагадує «уявне пильну смотрение. Фіксуючи розум занадто жорстко на будь-якому окремому уявному образі, людина легко може викликати відповідну фіксацію і іммобілізацію очей ... Щоб уникнути уявного пильної перегляду з супутнім його фіксацією очей, під час пальминга завжди необхідно згадувати об'єкти, які знаходяться в русі ».

Ваш уявний погляд повинен подорожувати по об'єктах уявного уявлення спокійно і плавно, подібно течією річечки, ні на чому не затримуючись. Тільки цим можна уникнути напруження, яке виникає при тривалій затримці уваги на одній точці уявного образу. Вправи на спогад нерідко об'єднуються в системі Бейтса з пальмінгом. Таким чином, пальминг, розслабляючи не тільки очі, але і психіку, знаходить для займається подвійну цінність. Під час пальминга ви досягаєте вищого рівня концентрації на згадую об'єкті. Деякі питання концентрації ми вже освітили в розділі про пальмінг. Додамо ще до сказаного раніше. Під час концентрації треба чітко розрізняти концентрацію на якомусь об'єкті і утримання цього об'єкту в цілому в своєму поданні. Головним є наступне: думки не слід давати блукати; думайте про щось приємне для вас, не концентруючись, веселою поїздці в недільний день, про красивих пейзажах, які ви бачили і т. д. Те, що вам треба думати про одне й те ж, не концентруючись, ми пояснимо на наочному прикладі , який привів Р. С. Агарвал в своїй книзі і який може служити в якості самостійного вправи.

ВПРАВА N 3

Уявіть подумки прекрасну троянду. Таким чином, ви уявляєте в розумі тільки один об'єкт. Але під час уявного «бачення» цієї троянди ви не повинні концентрувати вперто, докладаючи всіх зусиль, свій уявний погляд тільки, скажімо, на ніжці цієї троянди. Замість цього уявіть на ній маленького чорного мурашки. Він виповзає з зелені трави і починає свою подорож (і ви разом з ним) по об'єкту вашого уявлення. Мураха вповзає на ніжку троянди і починає повільно підніматися по ній, перелазячи від однієї гілочки троянди до іншої, доповз до кінчика кожного листочка на своєму шляху і досягаючи, в кінці кінців, бутона. Він насилу піднімається на кожну пелюстку до тих пір, поки не виявляє глибоке поглиблення в центрі троянди маленьку білу чашечку, наповнену нектаром. Мураха набирає трошки цього нектару і починає зворотний шлях. Цю уявну картину можна малювати досить довго. Як бачите, ви весь час думали про троянді, т. Е. Концентрували свою думку на ній, але це не викликало у вас ніякої напруги, оскільки ця думка одночасно і блукала по троянді разом з мурахою.

Перш ніж приступити до вправ на спогад запам'ятайте наступне. Ви повинні дивитися на об'єкт, який збираєтеся згадувати, з такої відстані, звідки його видно найкраще. «Згадати чітко чорне, - пише Бейтс, неможливо, якщо воно не було чітко відмічено. Якщо людина бачила чорне

нечітко, то краще, що він може зробити, так це настільки ж нечітко згадати його. Всі люди без винятку, що можуть бачити або читати шрифт домінують в ближній крапці, незалежно від того, наскільки велика ступінь їх міопії або ступінь ураження внутрішньої частини ока, здатні побачити чорне під час пальминга легше, ніж люди з гіперметропія або астигматизмом. Це пов'язано з тим, що міопікі, незважаючи на те, що вони не можуть бачити ідеально навіть в ближній крапці, бачать в ній все ж краще, ніж люди з гіперметропія або астигматизмом бачать на будь-якій відстані. Однак, люди з високими ступенями міопії нерідко знаходять пальминг вельми скрутним, оскільки вони не тільки дуже погано бачать чорне, а й з-за зусилля, яке вони прикладають, щоб побачити, не можуть згадувати чорне більше 1-2 секунд ». Що робити в останньому випадку, ви дізнаєтеся пізніше, а поки давайте познайомимося з деякими вправами на спогад. Типовим прикладом використання спогади в процесі тренування є вправа з перевірочної таблицею.

ВПРАВА N 4 (ВПРАВА З перевірочній таблиці)

Повісьте перевірочну таблицю Сивцева на стіну на хорошому освітленні так, щоб відстань від вас до неї склало 3-6 метрів. Прочитайте по таблиці вниз стільки рядків, скільки ви можете без докладання якихось зусиль або старань. Подивіться на останню букву, яку ви змогли побачити, закрийте очі і зробіть пальминг, згадуючи під час нього цю букву настільки чіткою, як це тільки можна. Для цього треба білі (непокриті фарбою) частини літери представляти ще білішими, ніж їх видно для вас в реальності (можна порівнювати білизну цих частин букв з білими полями таблиці). Чорні частини букв треба представляти, відповідно, ще чорніше. Тут спогад тісно переплітається з поданням, оскільки ви повинні не просто згадувати цю букву, а й представляти її ще максимально чітко видимою. Відкрийте, через деякий час, очі і киньте погляд на букву прямо під тією буквою, яку ви тільки що згадували. Ви повинні побачити її більш чітко. Якщо пальминг пройшов успішно, то вам, можливо, вдасться прочитати і всю рядок нижче тієї, на якій вам довелося зупинитися. Подивіться на останню букву, яку вам вдалося побачити на цьому рядку, закрийте очі і повторіть всю процедуру ще раз. Іноді за час тренування вдається прочитати на кілька рядків більше, ніж вдалося зробити при першому підході. Причиною невдачі, коли не вдається прочитати наступний рядок, може бути, найімовірніше, погано виконаний пальминг.

ВПРАВА N 5 (СПОГАД ДРУКОВАНИХ ЗНАКІВ)

В якості одного з кращих вправ для поліпшення зору Бейтс рекомендує вправа на спогад маленьких чорних літер, цифр та інших друкованих знаків. При цьому необхідно подивитися на якусь велику букву у верхній частині перевірочної таблиці, а потім подумки уявити букву поменше і більше чорного кольору, ніж та, на яку ви тільки що дивилися. Якщо це вдається, то велика буква і букви дрібнішого розміру на нижніх рядках будуть видні краще. Більшості людей вдається при досить хорошій якості спогади або уявного уявлення вилікуватися тільки з їх допомогою. Робиться це чергуванням закривання очей на хвилину або довше, протягом якої згадується якась буква, з їх відкриттям і згадуванням тієї ж самої літери протягом частки секунди. Після того, як пацієнт навчиться в сприятливих умовах представляти уявні зображення букв при відкритих очах настільки ж добре як і при закритих, його здатність добре бачити буде зберігатися відчутний проміжок часу. Наприклад, один пацієнт Р. С. Агарвал, навчив бачити велику букву з 3 метрів шляхом почергового спогади букв при закритих і відкритих очах, знайшов майже нормальний зір за кілька тижнів.

Найчастіше серед вправ на спогад зустрічаються вправи із застосуванням перевірочної таблиці.

ВПРАВА N 6

Повісьте перевірочну таблицю на хорошому освітленні і читайте її зверху вниз. Однак, замість того, щоб фіксувати свій погляд на чорних лініях, що утворюють літери, кидайте легкі погляди на їх білі частини, не покриті фарбою. Час від часу закривайте на хвилинку очі і згадуйте будь-які об'єкти білого кольору: білий сніг, білу фарбу, білі хмари в небі і т. Д. Це дасть можливість людині бачити непокриті фарбою частини букв біліше, ніж поля перевірочної таблиці, а оскільки білизна білих частин букв зростає, то відповідно збільшується і їх чорнота. Як наслідок, літери стають більш чітко видимими.

Все, що приємно людині, вважається в системі Бейтса прийнятним для спогади і корисним для поліпшення зору. Якщо мозок людини зайнятий спогадом будь-яких об'єктів, подій і т. Д., Що викликають у нього приємні почуття, то психіка, отримуючи відпочинок, до деякої міри розслабляється. У ряді випадків спогад чорних об'єктів дається людям з працею. Тоді ви можете піти двома шляхами. Ви можете домагатися спогади чорних об'єктів за допомогою підвідних (допоміжних) вправ. Але ви можете скористатися і іншими методами досягнення розслаблення під час пальминга. Почнемо з першого способу виходу з ситуації, що склалася. Один із способів досягнення спогади чорних об'єктів пропонує Р. С. Агарвал.

ВПРАВА N 7

Візьміть шматок чорного вельвету і покладіть його на подушечку, яку ви використовуєте в якості підкладки під лікті під час пальминга. Подивіться протягом секунди на вельвет і відразу ж закрийте очі приблизно на півхвилини. Повторюйте це до тих пір, поки ви не знайдете, що вдається згадувати чорне протягом досить довгого часу. Зазвичай на це потрібно 10-20 повторень.

Замість спроб домогтися спогади чорних об'єктів за допомогою допоміжних вправ ви можете звернутися до спогаду приємних сцен, пейзажів і т. Д. Якщо спогад здійснюється в правдивому світлі, відповідно до реальністю, то людина під час пальминга бачить перед собою ідеально чорне поле. Згадувати можна також улюблені відтінки кольорів. У кожної людини є кольори, які йому приємні і які сприяють його розслабленню. Але у кожної людини є кольори, які йому неприємні і які викликають у нього роздратування. Роздратування це вже напруга, а напруга це погіршення зору. Психологами було відмічено розслаблюючий вплив зеленого кольору на людину. Зазвичай вспомінініе зелених об'єктів, незалежно від відтінку їх забарвлення, надає розслабляючу дію на психіку і очі.

Звернемо вашу увагу також на наступне відкриття, зроблене психологами. Було виявлено, що спогад вузьких, обмежених місць (або їх уявне представлення), як правило, надає активізує, що збуджує, мобілізуюче вплив на людину. У той же час спогад широких, відкритих просторів надає заспокійливу дію на людей. Тому з метою поглиблення стану розслаблення вам у вправах на спогад слід в якості його об'єктів вибирати пейзажі, ландшафти, морське узбережжя і т. П. Місця, де відчувається простір. Під час пальминга можна не тільки подумки представляти або згадувати будь-які образи, а й уважно прислухатися до будь-якого з відчуттів своїх органів почуттів. «Коли психіка, пише Бейтс, здатна ідеально згадати яке-небудь із проявів органів почуттів, вона завжди ідеально розслабляється.

При цьому, коли очі відкриті, зір нормально, а коли вони закриті і прикриті долонями, щоб повністю виключити світло, видно абсолютно чорне поле, т. Е. Зовсім нічого не видно. Якщо ви зможете чітко згадати цокання годинника, який-небудь запах або смак, ваша психіка прийде в ідеальний стан спокою. Тоді, якщо ви закриєте очі і прикриє їх долонями, ви побачите абсолютну чорноту.

Якщо ваша пам'ять на почуття дотику може зрівнятися з реальністю, ви не побачите нічого іншого, крім чорноти (якщо повністю виключіть при цьому світло). Те ж відбулося б, якби ви чітко згадали якийсь музичний такт ».

Таким чином, якщо ви хочете домогтися психічного розслаблення, ви можете звернути всю свою увагу на приємну, краще спокійну, що не збуджує мелодію, що ллється з динаміка або прислухатися до вистави, переданому по репродуктора. Одночасно ви можете подумки розігрувати (представляти) сцени з цієї вистави, одяг в яку можливо одягнені актори і т. Д. Ви можете віддатися і думкам про м'ятною цукерці, що тане у вас у роті. Відчуття приємного аромату, наприклад, троянд теж прекрасна вправа на розслаблення. Хороша вправа, рекомендований Р. С. Агарвалом робити пальминг однією рукою, в той час як всі думки сконцентровані на відчуттях, ісптиваемих при катанні іншою рукою якогось кульки або м'ячика, наприклад, тенісного.

У цій вправі активно задіяно відчуття дотику. В принципі, особливої ​​різниці в тому, який об'єкт згадувати чорний або пофарбований в будь-який інший колір немає. Просто у чорного кольору є кілька переваг. По-перше, чорний колір в будь-яких умовах продовжує залишатися чорним, незалежно від того, гарне у вас освітлення чи ні, віддалений від вас чорний об'єкт або ж він перебуває близько до вас. Інші ж кольору в значно більшій мірі залежать від оточуючих умов. Так, і білий, і рожевий, і зелений, і практично будь-які інші кольори в сутінках бачаться сірими.

Чорний же колір завжди залишається чорним. Тому при згадці чорного кольору завжди є можливість порівняти згаданий з побаченим і перевірити, таким чином, глибину свого розслаблення. Якщо чорний колір згадується досконало, то і людина повністю розслаблений. Якщо чорнота згадується майже ідеально, то і розслаблення майже ідеально. Якщо ж колір взагалі не згадується, то і людина або мало, або взагалі не розслаблений. По-друге, чорний колір завжди легко отримати в своє розпорядження, тому що у кожного з нас є книги, де чорної друкарською фарбою надруковані ті чи інші знаки. Бейтс пише, що бувають випадки, коли людина думає, що він досить розслабився і йому здається, що він згадує ідеальне чорне. Довести, що це не так (якщо це дійсно не так) легко. Досить підвести в точку, звідки пацієнт бачить краще за все, якийсь чорний об'єкт, щоб він гарненько розгледів його колір. Тоді він зрозуміє, що не згадав чорний колір ідеально. З чим же пов'язана помилковість судження людини? Справа в тому, що нерідко людина не усвідомлюють роботи своїх очей і психіки під напругою. Наші відчуття в таких випадках часто бувають оманливі. Може бути так, що людина, що зазнає найбільшу напругу, буде при цьому відчувати найбільший комфорт, і навпаки.

Як визначити, розслаблені ми зараз або ж напружуємося? Що може служити об'єктивним індикатором цього? Як засіб визначення справжнього стану психіки Бейтс пропонує використовувати спогад маленької чорної площі, наприклад, точки розміром з ту, що стоїть в кінці цього речення. Визначивши свою здатність згадувати цю точку, людина відразу розуміє, напружується він чи ні. Якщо він напружується, він починає шукати, чим же викликане це напруга. При усуненні причини напруги вдається згадати чорну крапку. Постійне практикування спогади чорної точки Бейтс рекомендує звести практично в ранг звички. Він пише: «Який би метод поліпшення зору людина не застосовував, йому рекомендується постійно при цьому згадувати якусь маленьку площу чорного кольору, наприклад, точку, щоб він міг впізнати і усунути умови, що створюють напругу. У деяких випадках люди за дуже короткий час виліковували одним тільки цим методом. Одним з його переваг є, то, що він не вимагає перевірочної таблиці. Людина в будь-який час дня і ночі, що б він не робив, завжди може знайти умови, сприятливі для ідеального спогади точки ».

Однак при цьому треба уникати типових помилок, про які ми вже говорили раніше. «Стан психіки, що сприяє спогаду чорної точки, не може бути досягнуто жодним видом зусилля. Чи не спогад є причиною розслаблення, а навпаки, воно повинно бути передувати їм. Спогад досягається тільки в момент розслаблення і зберігається стільки часу, скільки усуваються причини напруги ».

Далі Бейтс продовжує розпочату думку: «Спогад точки є ознакою розслаблення, свідченням, за допомогою якого людина дізнається, що його очі і психіка знаходяться в стані спокою. Його можна порівняти з манометром паровоза, який жодним чином не впливає на машину, але має важливе значення в отриманні інформації про готовність машини до роботи. По тому, що точка чорна, людина дізнається, що механізм очі знаходиться в робочому стані. Коли ж точка блякне або втрачається, людина розуміє, що цей механізм не в порядку і буде перебувати в такому стані до тих пір, поки не буде проведено лікування. Після закінчення лікування людина не буде більше потребувати точці або в будь-якої іншої допомоги зору, так само, як машиністу не потрібен манометр, коли машина працює справно ».

Бейтс для перевірки правильності спогади точки призводить ряд тестів, якими ви можете скористатися замість порівняння згаданий чорного з побаченим: Коли спогад точки ідеально, воно відбувається миттєво. Якщо для досягнення спогади потрібно кілька секунд і більше, то воно ніколи не буває ідеальним. Ідеальне спогад не тільки відбувається негайно, але і триває безперервно. Коли точка згадується ідеально, нормальний зір досягається негайно. Але якщо хороший зір знаходиться лише через 1-2 секунди, завжди можна довести, що спогад точки неідеально, як неідеально і саме зір. Чим менше буде згадувати вами точка, тим краще. Але почати ви можете з досить великої площі. При правильному спогаді точки вам повинно здаватися, що вона робить короткі, легкі, повільні похитування. Якщо для спогади точки будуть додаватися будь-які зусилля, ви зіпсуєте собі її уявне зображення точка або взагалі зникне, що буває найчастіше, або відбудуться які-небудь зміни в її формі, кольорі, різкості її країв і т. Д. Спогад чорної точки рекомендувалося Бейтсом як засіб, що сприяє поліпшенню бачення букв і різних об'єктів. При достатній тренуванні людині вдається згадувати точку в будь-яких обставинах при погляді на будь-які об'єкти. Ваше завдання полягає в тому, щоб, згадуючи точку в розумі, дивитися одночасно на об'єкт. Пам'ятайте, що точка повинна бути у вас в ДУМКАХ (В ПРЕДСТАВЛЕННЯ), а не на об'єкті. Не треба «прикрашати» об'єкти свого зору точками! Коли вам вдасться зберегти ідеальне спогад чорної точці в розумі, ваш зір негайно стане нормальним. Зазвичай в цей час відбувається такий процес.

Коли зір поліпшується спогадом точки, людина, відкривши очі, починає розрізняти деталі даного об'єкту, і це настільки його захоплює, що він втрачає спогад точки. Іноді спогад точки втрачається ще до того, як людина встигне усвідомити своє покращився зір. Таким чином, перед вами буде стояти досить важка, але здійсненне дилема: зберігати спогад чорної точки під час бачення об'єктів відкритими очима. Підходити до цього досягнення ви будете поступово, використовуючи всі методи досягнення розслаблення. Для цього треба почати з найпростіших етапів спогади під час пальминга, спогади з просто закритими очима, а потім вже спогад з відкритими очима. Змінюватися повинні і умови виконання вправи від сприятливих (тиша, відсутність сторонніх людей і т. П.) До несприятливих (наявність людей в приміщенні, тьмяне світло і т. Д.).

В кінці розділу розглянемо крайній випадок, коли спогад об'єктів під час пальминга дається з великими труднощами. Тоді для концентрації можна просто рахувати кількість своїх вдихів, зосереджуючи, таким чином, думки на диханні. Зазвичай, щоб досягти помітного ефекту, досить буває нарахувати 100-200 вдихів.

Тепер перейдемо до останнього, завершального розділу, що висвітлює ще один вид пасивного методу розслаблення уявне представлення.

Авторські права 2022 © Bolezni.net.ua | Усі права захищені.
При використанні матеріалів, посилання на сайт обов'язкове!
Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров'я.
Згадати можна те, чого не бачив